She's gonna wait..

Wednesday, June 8, 2011

meet my hero.

petang tadi telefon ibu sekejap. sembang sembang semua, gosip gosip sikit, teringatkan ayah. bila tanya ibu, ibu cakap ayah pegi sekolah. ayah kan sibuk. yela, untuk keluarga jugak. carik makan kerja keras even sekarang cuti sekolah. sepatutnya ayah bercuti jugak. tapi nak buat macam mana. dah rezeki. paling kurang, dia akan bawak pegi jalan jalan, picnic, ataupun shopping lepas dia on duty. baik kan ayah?

ibu bagitawu, ayah selalu tanya, "ina call tak? dia sihat tak? dia tengah buat apa la agaknya kat sana?" lalu, dalam hati aku, "sudah, nanti mesti kena marah sebab tak call lama dah ni."

so, aku janji dengan ibu, aku akan call ayah nanti.

sejam kemudian, dah agak agak ayah dah balik dari sekolah, aku call handphone ayah. mula mula tak jawab, ingatkan dia sibuk dengan kerja pejabat bertimbun. nak dekat hujung hujung, ayah angkat. suaranya macam penat, tapi dia tetap layan aku. baik kan ayah?

kemudian, perbualan berlangsung seperti biasa. tanya khabar semua, tanya dah makan belum, tak keluar pergi town ke, duit ade lagi tak, dan macam macam lagi pertanyaan yang kadang kadang aku sendiri rasa macam budak kecil yang kena suruh buat itu ini. biasalah, aku anak bukan reti bersyukur. ayah dah cukup prihatin, dia cuma menjalankan tanggungjawab seorang ayah, aku pulak boleh fikir "eh, ina dah cukup besar nak buat semua ni, jangan risaula ayah". baik kan ayah?

waktu nak letak call tu, tiba tiba ayah request something. "nak skype malam ni boleh?" aku terkedu tak cakap apa apa. lama aku senyap, sebelum aku cakap, "eh, boleh boleh. malam nanti pukul 9 waktu NZ tau ayah."

ina tawu ayah rindu ina kan? ina rindu ayah jugak.

minta maaf ayah, sebab ina sorang anak ayah yang selalu jauh. takpe, mungkin jauh jarak malaysia-new zealand, tapi ayah tetap dekat dalam hati ina. :)

p/s : waktu mula mula sampai nz, agak terkejut bila found out ada satu sampul surat dalam beg laptop. what's inside? al-mathurat dengan surah surah pilihan, dengan note di depan page, "dari ayah: jaga diri baik baik dan belajarlah betul2. jaga solat dan ingat dan bergantung harap kepada Allah semata2. amal & wirid al-mathurat ini selalu. selamat berjaya! i'm proud of your success."

he is my hero, always be. :')

4 comments:

kr0nc0ngmalaya said...

adoi. nak nangis siaal..

hahahaha

kem salam kat ayah hg...

betuah mae nih...

shima amiza said...

speechless.
yes, that's the word.
:'(

Azuan said...

sedih baca ni...terbaik!

qiStina said...

muz : ang nangis ka? ang jgn. aku nangis lagi dasyat. :P satgi aku krm slm betui, dia nak bwt ang menantu, susah. haha

shima : :) (cover cover takmau nangis)

azuan : hehe rindu ayah punya pasal :D

ismail : senyum balik :)